FÖRSTA SKOLDAGEN

Första uppgiften i nya skolan

Idag var jag tillbaka i skolbänken igen och startade nya skolan med produktdesign. Jag blev lite förvånad när vi fick i uppgift att designa en sittmöbel, vad är oddsen liksom? Det känns ju lite konstigt att byta skola och göra samma sak som jag har gjort de senaste fyra åren, men då igen tänker jag att det kanske är bra att börja lugnt och köra samma sak på finska istället.

Att vänja sig vid att prata finska

Mot slutet av dagen fick vi höra på en föreläsning av möbelsnickaren Uolevi Nurmi, som jag efter lite research fick veta att är samma man som är med i Juhla Mokka reklamen. Annars då? Jag är både förvånad och mycket glad över att jag förstod nästan allt under dagen. Det var lite knaggligt i början när jag själv skulle öppna munnen, men jag tror att det kommer att gå över ganska hastigt. Men i övrigt en mycket bra första dag i skolbänken och jag ser fram emot den första praktiken som är redan om sju (!!!) veckor. Jätteroligt när det drar igång genast från början!

First assignment in new school

Today I was back in the school bench and started off my new school with product design. I was a bit surpriced when we got the assignment to design a sitting chair, like what are the odds? It feels a bit odd to change school and to do the exact same thing that I have been doing these last four years, but then again I’m also thinking that it is good to start slow and to the same stuff in Finnish instead.

To get used to speaking Finnish

At the end of the day we also got to listen to a lecture by the furniture carpenter Uolevi Nurmi, which I after some research found out that is the same man that is in the Juhla Mokka commercial. What else? I’m both surpriced and thrilled that I understood almost everything during the day. It was a bit tricky in the beginning when I had to open my mouth and speak, but I think that will pass by quite quickly. But over all a really good first day in school, and I’m looking forward to the first work experience placement which will be already in seven (!!!) weeks. It’s so much fun when stuff happens right from the start!


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

