FRUSTRERANDE

Att leta praktikplats

Jag trodde inte att det skulle vara så här otroligt svårt att skaffa praktikplats! Helt oskojat så har jag ringt och skickat ansökningar till nästan tjugo ställen redan och alla svarar att de endera inte har tillräckligt med jobb för att kunna ta emot praktikanter eller att tiden för praktikansökningar har just precis gått ut och att nästa gång är till sommaren. Nu har jag redan avverkat platser som jag helt gärna skulle kunna tänka mig att praktisera vid, men nu börjar jag småningom knapra på den delen av platser som jag inte är extremt exalterad över.

Jag blev till och med så trött på situationen att jag började söka praktikplatser i Helsingfors, och nu börjar jag småningom tänka på om jag borde söka något från Österbotten eller Sverige. Men då går det ju inte riktigt enligt planerna som jag har lagt upp, eftersom hela idén med de här studierna är att jag skall lära mig finska?! Ååååh… Frustrerande! Hur är det möjligt att affärer inte vill anlita gratis arbetskraft??

To look for an internship placement

I didn’t think it would be this difficult to find an internship placement! Without kidding I have called and sent applications to almost twenty places already and every place have answered either that they don’t have enough work to take a trainee or that the time for sending applications have just ended and next time to do so is during summer. I have already gone through all places where I could easily wanna do a work placement, but now I pretty much have to start asking from places that I don’t really feel too excited about.

I even got so tired of the situation that I started to apply for work placements in Helsinki, and now I’m also starting to think about applying to somewhere in Ostrobothnia or Sweden. But then it doesn’t really work with the plans that I have set up, since the whole idea with these studies is to learn Finnish?! Ooooh… Frustrating! How is it possible that stores don’t wanna hire free workforce??


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

