TURKULAINEN

Ändrad hemort

Idag har jag äntligen tagit tag i saken och ändrat min hemort till Åbo! Jag har bott i Åbo nu sedan juni 2009 (tänk att det snart är fem år), men har tills idag haft kvar min gamla hemort. Vet ni varför jag just idag beslöt mig för att ändra min hemort till Åbo? Jo, för att jag kom på igår, när jag började fundera på hur jag skall ta mig till praktikplatsen i Raisio, att jag måste köpa ett busskort från Matkahuolto så att jag kan åka buss i både Åbo och Raisio. Så genast efter att jag kommit hem från skolan styrde jag kosan mot Matkahuolto och frågade några frågor och tog även med mig ett papper hem att fylla i. Då slog det mig att jag inte får köpa Matkahuoltos busskort för att min hemort inte är Åbo! Lite knasigt att jag blev tvungen att ändra min hemort på grund av en sju veckors praktik. Men då igen tänker jag att det kanske helt enkelt bara var dags. Varför låtsas tillhöra min hemby när jag vet att jag kommer att bo i Åbo i framtiden?

Changed domicile

Today I have finally taken care of changing my domicile to Turku! I have now lived in Turku since June 2009 (imagine that it’s almost five years), but haven’t changed my domicile before today. Do you know why I decided to change it today? Well, ’cause I realised yesterday, when I started to wonder how to get to my internship placement in Raisio, that I have to buy a buscard from Matkahuolto so I can ride the bus in both Turku and Raisio. So, right away when I came home from school, I passed by Matkahuolto and asked a couple of questions and also brought home a paper to fill out. Then I realised that I’m not even allowed to buy a buscard from Matkahuolto, cause my domicile ain’t Turku! It’s a little bit weird that I had to change my domicile just because of a seven weeks internship placement. But then again I’m thinking, that it probably just was time to do it. Why pretend that I still belong to my hometown when I know that I will live in Turku in the future?


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

