MAINOSTORSTAI

Mainostorstai vid Finnkino i Åbo

Huoh, det märks minsann att senhösten är här när man börjar slumra till på soffan varje kväll efter arbetet. Just nu är det tungt att bo i Finland med konstant mörker, och regn och kyla genast man stiger utanför dörren. I torsdags hade marknadsföringsavdelningen på Motonet en annorlunda arbetsdag dock! Vi fick nämligen ta del av Mainostorstai evenemanget som ordnades vid Finnkino här i Åbo. Det var roligt att göra något annat än det samma gamla vanliga, och dagen var riktigt intressant. Vi fick bland annat lyssna på föreläsningar med Stefan Hyttfors (om trender), Hanna Kiehelä (färg på produkten – en del av köpbeslutet och användarupplevelsen), Kasper Strömman (årets grafiker 2013) och en hel del Cannes filmsnuttar.

Jag har hittat min yrkesroll

Jag har länge sökt efter en yrkesroll som jag kan relatera till och som känns som jag. Jag visste ganska tidigt att det är inom det kreativa jag vill jobba, men där finns ju ändå så mycket att välja mellan. Men när jag väl satt där och lyssnade på föreläsningarna så kände jag att det här är ju precis det jag vill göra! Visst har jag länge drömt om att få styla fotograferingar, och visst skulle jag inte ha något emot att göra det heller, men just nu känns det som om jag är på riktigt rätt väg! Ni som är galet into mode och inredning vet det där känslan, samma känsla har jag när jag ser en riktigt bra reklam på tv eller en riktigt bra annons i en tidning. För mig är reklam och visuell identitet så himla inspirerande, och jag skulle inte ha något emot att jobba med det resten av livet.

Mainostorstai in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Mainostorstai at Finnkino in Turku

Huoh, now you start noticing it’s late autumn since you keep falling asleep on the couch once you get home from work. Right now it’s tough to live in Finland, constantly living in darkness, and rainy and cold right away when stepping outside the door. On Thursday the marketing department on Motonet had a slightly different workday though! We got to take part in the Mainostorstai event that was held in Finnkino here in Turku. It was fun to do something else than the regular, and the day was really interesting. We got to listen to different lectures, such as Stefan Hyttfors (about trends), Hanna Kiehelä (colour of the product – part of the purchase decision and the user experience), Kasper Strömman (2013 years graphic) and a whole lot of Cannes movies.

I have found my professional role

For quite long time now I’ve been looking for a professional role that I can relate to and that feels like me. I knew quite early that I want to work withing the creative business, but there is still so much to choose from. But while I sat there, listening to the lectures, I felt that this is so what I want to do! Ofcourse I’ve dreamt about styling photoshoots for a long time, and I wouldn’t mind doing that now either, but right now it feels like I’m on the right path! You, who are totally into fashion and interior design, know that feeling, but I have that very same feeling when I see a really good commercial on tv or a really great ad in the paper. For me commercial and visual identity is so inspiring, and I wouldn’t mind working with it for the rest of my life.


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

