ÅBO LUCIA

Lucia in Turku Cathedral, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Lucia i Åbo domkyrka

Igår firades Lucia och efter över fem år i Åbo kom jag mig äntligen iväg för att se på Lucia kröningen här! Jag hade höga förväntningar eftersom kröningen skulle hållas i Åbo domkyrka, en kyrka jag själv tycker är helt magisk. Men jag måste tyvärr säga att det inte alls levde upp till mina förväntningar. Jag vet inte om det var det lilla luciatåget på fem personer, att vi fick höra dem sjunga typ tre sånger eller att det hela var över så snabbt som gjorde att det inte blev så lyckat. Kan ju inte veta om det brukar vara så här varje år, eller om det bara råkade vara så just denna gång. I alla fall tyckte jag själv att skillnaden var stor till hur lucian hemma i Oravais kyrka brukar gå till. Men vi provar igen nästa år!

Lucia in Turku cathedral

Yesterday we were celebrating Lucia, and after over five years in Turku I finally went to see the Lucia crowning here! I had high expectations since the crowning was gonna be held in Turku cathedral, a church I think is magical in itself. But unfortunately I have to say it didn’t live up to my expectations at all. I don’t know if it was because of the small Lucia train of five persons, that we just got to listen to ish three songs or that the whole thing was over so quickly that made it not so successful. Can’t either know if it’s like this every year, or if it just happened to be like this this time. Anyway, I thought it was quite a big difference from how the Lucia crowning goes in the church in my hometown Oravainen. But let’s try it again next year!

Lucia in Turku Cathedral, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Lucia in Turku Cathedral, Finland. | qandvictoria.wordpress.com


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

4 thoughts on “ÅBO LUCIA

    1. Tjaa, det är svårt att döma då man bara sett Åbos lucia en gång, kanske det är helt annorlunda nästa gång och då jätte stämningsfullt! Kan ju hoppas iaf :)

Let's talk! I will answer your comment here below :)

