GEOCACHING

Geocaching in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

En ny hobby

Så här passligt till årsskiftet har jag skaffat mig en ny hobby! Många har avlagt nyårslöften om att börja träna mera och att komma i form, jag brukar satsa på annat. För några år sedan var ett av mina nyårslöften att resa till ett nytt land varje år, och detta år har jag lagt som mål att sysselsätta mig mer med sånt som får mig att må bra. Jag trivs jättebra hemma men jag hamnar lätt framför tv:n eller datorn och låter tiden bara rinna iväg. Av någon konstig orsak bestämde jag mig för att idag (med -13 grader ute) är dagen som jag prövar på en sak jag länge tänkt på, och det är geocaching.

Över 1 200 cachar i Åbo

Geocaching är en blandning mellan orientering och skattjakt, och det var precis lika roligt som jag hade tänkt att det skulle vara. Det finns alltså mängder av “cachar” utplacerade runtom i världen, och dessa letar man upp med hjälp av cacharnas koordinater och geocaching applikationen. Bara i Åbo finns just nu över 1 200 cachar utsatta! Idag gick vi på vår första geocaching, och det slutade med att vi var ute i fyra (!!) timmar. På vår första runda hittade vi totalt nio cachar, både stora och små. Det hjälpte förstås en aning när man kunde se fotspår i snön där andra varit på jakt efter samma cachar, men det var nog bara bra för oss nybörjare! Detta rekommenderar jag åt alla, grymt bra vardagsmotion eftersom man helt glömmer bort att man ens är ute och promenerar. Samtidigt får man också se nya platser som man nog annars aldrig skulle ha fått se! Så ut och hitta cachar nu alla!

A new hobby

Right away after the turn of the year I’ve got myself a new hobby! Many of you make New Year’s resolutions about starting to work out and get in shape, but I usually invest in something else. A couple of years ago one of my New Year’s resolutions was to travel to a new country every year, and this year I’ve made a goal to engage myself with things that make me feel good. I enjoy being at home, but I easily end up in front of the TV or the computer and let time just fly away. ’cause of some odd reason I decided that today (when it’s -13 degrees outside) is the day that I try one thing I’ve been thinking about for a while, and that is geocaching.

Over 1 200 caches in Turku

Geocaching is a mix of orienteering and treasure hunting, and it was just as fun as I had thought it would be. So there is a bunch of “caches” placed all around the world, and you’re supposed to find these with help from the caches’ coordinates and the geocaching application. Only in Turku there are over 1 200 caches! So today we went on our first geocaching, and we ended up being out walking for four (!!) hours. On our first round we found a total of nine caches, both big and small. Of course it helped some much that you could see foot prints from when other people had been looking for the same caches as us, but that was probably just a good thing for us beginners! I recommend this for anyone, it’s such a great way to get the everyday exercise since you completely forget that you’re out walking. At the same time you also get to see places you otherwise probably wouldn’t have seen! So everyone, out and find some caches!


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

2 thoughts on “GEOCACHING

  1. Åhh, va roligt! Jag har länge tänkt att jag vill pröva på geocaching, nu fick jag en liten spark i baken kände jag att också fara ut och pröva! :)

    1. Rekommenderar verkligen! Billig och rolig sysselsättning som man kan göra både ensam och med andra :) hastigt ladda ner appen nu å ut i skogar och vildmarker ;)

Let's talk! I will answer your comment here below :)

