KAJ – PJASI PÅ FÄÄLAND FÅOT

Foto från KAJ.
Photo from KAJ.

KAJ - Pjasi på fääland fåot. | qandvictoria.wordpress.com

KAJ på Åbo Svenska Teater

Jag hade ju som sagt mina föräldrar här på besök förra helgen, och orsaken till att de var här var ju självklart KAJ! Vi hade sedan länge tillbaka haft biljetter till deras föreställning på Åbo Svenska Teater, och nu hade dagen D äntligen kommit. Eftersom jag aldrig hade sett dem uppträda tidigare så hade jag inga speciella förväntningar, jag väntade mest bara på att få se dem live. Låtarna har jag ju hört tidigare, och också sett deras YouTube videor, så jag visste ju iallafall vad jag ungefär kunde vänta mig. Uppträdandet då? Deras skämt är så klockrena som finlandssvenska skämt kan bli. Emellanåt hade jag själv svårt att följa med i deras låttexter (trots att de är från samma by som mig och pratar precis samma dialekt som mig), men det vägdes upp av skämten mellan låtarna. Det är så fantastiskt att se att någon från vår lilla by har lyckats ta sig så pass långt som de har gjort. De är nu på turné och har fått möjligheten att uppträda runtom i Finland. De var till och med ett varv till Sverige ett tag! Men det här är väl just något sånt som vi behöver, vi Österbottningar. Något att känna igen oss i, att få höra dialekten oberoende var i Finland (eller Sverige) man har bosatt sig. Vi hade en mycket trevlig kväll, och det var riktigt roligt att äntligen få se dem uppträda!

KAJ at Åbo Svenska Teater

As I mentioned before my parents were visiting me last weekend, and the reason to that was of course KAJ! Already long ago we got the tickets for their show at Åbo Svenska Teater, and now the D day was finally here. Since I have never heard them perform before, I didn’t have any special expectations. I was just waiting for to see them perform live. The songs I’ve heard before, and I’ve also seen their YouTube videos, so at least I knew some much what to expect. So what about the performance? Their jokes are just as spot on as Finland-Swedish jokes can get. Sometimes I had difficulties myself to follow what they were singing about (even though we’re from the same small town and we speak the exact same dialect), but the jokes in between made up for that. It’s so fantastic to see someone from our small town make it as far as they have. They are now on tour and have got the chance to perform around Finland. They were even in Sweden at some point! But I guess this is something we just need, us Ostrobothnians. Something to recognize ourselves in, to hear the dialect no matter where in Finland (or Sweden) we have chosen to live. We had a lovely evening, and it was a lot of fun to finally see them live!


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

2 thoughts on “KAJ – PJASI PÅ FÄÄLAND FÅOT

  1. Jag skall se dem imorgon här i Ekenäs! :) Måste passa på, så klart. Det blev slutsålt tills imorgon så de satte in en extra show ikväll. KUL, tycker jag. :)

Let's talk! I will answer your comment here below :)

