OSLO, NORWAY

Oslo, Norway. | qandvictoria.wordpress.com

Morgonflyget från Helsingfors till Oslo

Nu när jag har pausat lite från bloggen så tänkte jag att det kanske är dags att berätta lite om min Norge resa! Så alltså, för några år sedan vid tolvslaget en nyårsafton lovade mig själv att varje år besöka ett nytt land. Jag har rest mycket i mina dagar, men Norge har jag aldrig varit till – så i år fick det bli ett besök till grannlandet i väst. Klockan sju på torsdag morgon skulle planet gå mot Oslo, så redan klockan ett på torsdag natt yrade jag på här hemma alldeles nyvaken. Bussen mot Helsingfors-Vanda flygfält skulle gå klockan tre, så det blev att vända lite på dygnet där i början av resan. Jag flög med Norwegian, och betalade endast 35€ för min biljett till Oslo – tips till er som funderar på att resa till Oslo!

Morning flight from Helsinki to Oslo

Now when I’ve taken a small pause from the blog, I was thinking that now it would probably be the time to tell you a bit about my trip to Norway. So, a couple of years ago, when the clock hit twelve on New Years Eve, I promised myself to travel to a new country every year. I have traveled quite much already now, but I’ve never visited Norway – so this year I planned a trip to our neighbouring country in west. The flight to Oslo would departure at seven o’clock on Thursday morning, so already at one o’clock on Thursday night I was awake. The bus to Helsinki-Vantaa airport would leave at three, so I had to turn the day around a bit in the beginning of my trip. I flew with Norwegian, and I payed only 35€ for my ticket to Oslo – a tip to you who are thinking about going to Oslo!

Oslo, Norway. | qandvictoria.wordpress.com

Rundvandring i Oslo

Två dagar skulle jag spendera i Oslo tillsammans med min barndomsvän (som bott i Oslo sedan många år tillbaka), innan vi båda skulle hoppa på tåget mot Bergen vid Norges västkust. Oslo var kallt och mulet, men vi spenderade ändå en del tid ute på stan och kollade läget. Jag hade egentligen inget speciellt jag ville se, utan mest strosa runt för att hinna få en uppfattning av staden. Under torsdagen besökte vi Frognerparken/Vigelandsparken, en helt fantastisk park med massor av statyer av nakna människor (Monolitten), lite senare gick vi också till hamnen (Aker Brygge) för att titta oss runt. Skulle det ha varit soligt och varmt hade nog detta varit den perfekta platsen – hav, uteserveringar, glass o.s.v. Kändes lite som att vara hemma i Åbo.

Sightseeing in Oslo

I was gonna spend two days in Oslo together with my childhood friend (who’s been living in Oslo for many years), before both of us would hop on the train to Bergen on Norway’s west coast. Oslo was cold and overcast, but we anyway spent quite much time out in city central. I didn’t really have anything special that I wanted to see, mostly I just wanted to walk around in the city to get an idea of the city. During Thursday we visited the Frogner park/Vigeland park, a beautiful park with loads of statues of naked people (Monolitten), and a bit later we also passed by the harbour (Aker Brygge). If it would have been sunny and warm, it would probably have been the perfect place – ocean, terraces, icecream etc. It felt a bit like being home in Turku.

Oslo, Norway. | qandvictoria.wordpress.com

Tåg från Oslo till Bergen

Det blev en tidig kväll för mig på torsdagen, eftersom jag hade varit vaken sedan klockan ett på natten. Fredagen blev också rätt lugn, men vi hade siktat in oss på en del inredningsaffärer som fanns utspridda i Oslo. Inredningsbutikerna tänkte jag skriva om i ett skilt inlägg, för det blev visst en hel del foton från de några butiker vi besökte. Strax innan vi åkte ”hem” tillbaka kom jag också ihåg att hämta en geocache i Oslo, så nu finns också Norge med på kartan över hittade cachar! Väl “hemma” tog vi en tidig kväll för att orka upp till tåget nästa morgon. Ni kanske undrar varför vi valde att åka tåg mellan Oslo och Bergen (tar ca 6 timmar med tåg) när man likväl skulle kunna flyga billigt med Norwegian? Jag hade nämligen läst innan att tågturen mellan dessa städer anses vara en av världens mest natursköna tågrutter, och eftersom jag hellre väljer äventyr framom bekvämlighet så var det ett självklart val. Har inte ångrat det en sekund!

Train from Oslo to Bergen

I took an early evening on Thursday, since I had been awake since one o’clock the night before. Friday was also quite calm, but we aimed for going to a couple of interior design stores around Oslo. I was planning to write about the stores in a seperate blogpost, since I happened to take quite a lot of photos from the few stores we visited. Right before we went back “home” I also remembered to go get a geocache in Oslo, so now Norway has also been added to my geocache map! Then back “home”, we went to bed early to have energy to get up to the train next morning. You might be wondering why we chose to take the train between Oslo and Bergen (takes about 6 hours by train) when you could easily fly cheaply with Norwegian? I had read in beforehand that the train between these cities is considered one of the world’s most scenic train rides, and since I rather choose adventure before comfort it was an obvious choice for me. Haven’t regreted it for a second!

Oslo, Norway. | qandvictoria.wordpress.com


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

