CALIFORNIA TRAVEL TIPS?

Foton från Pixabay.
Photos from Pixabay.

Grand Canyon in Arizona, USA. | qandvictoria.wordpress.com

Vårt nästa resmål

Som många säkert redan listat ut från bilden jag postade i söndags, så är det till Kalifornien i USA som vi är på väg i år. Igår var det dags för planeringsmötet vid Kilroy här i Åbo, och nu väntar vi bara på ett första erbjudande från dem. Nu undrar jag om Ni råkar ha några tips på vad man bör se i Kalifornien? Några specifika platser i till exempel San Fancisco, Los Angeles eller Las Vegas? Vilka naturparker är värda att besöka när man en gång befinner sig i området? Är Yosemite, Death Valley och Grand Canyon precis så häftiga som så många får det att låta? Jag är också på jakt efter billiga boenden eller bekantas bekanta som kan tänka sig att låna ut två sovplatser för några nätter. Detta är ett helt nytt typ av resmål för min del, så jag känner att alla tips är mer än välkomna! :)

Yosemite National Park in California, USA. | qandvictoria.wordpress.com

Our next travel destination

As many of you probably already guessed from the picture I posted on Sunday, it’s California in USA where we’re going this year. Yesterday we had our meeting with Kilroy here in Turku, and now we’re just waiting for their first offer. Now I’m wondering if You happen to have any tips for what to see and do in California? Ist there any specific places you should go to in for example San Francisco, Los Angeles or Las Vegas? Which national parks should you go to once you’re in the area? Are Yosemite, Death Valley and Grand Canyon just as cool as everyone say? I’m also looking for cheap places to stay at, or friends of friends that are open to let us stay over for a few nights. This is a completely new kind of travel destination for me, so I feel like any kinds of tips are more than welcome! :)

Horseshoe Bend in Arizona, USA. | qandvictoria.wordpress.com


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

13 thoughts on “CALIFORNIA TRAVEL TIPS?

  1. Nu kommer här en massa tips från mig! ;)
    – Los Angeles: Santa Monica, Venice Beach, Griffith Observatory (utsikt över hela LA!), Walk of Fame, Mulholland Drive, Signal Hill (fin utsikt!), Long Beach…
    – Las Vegas: Red Rock Canyon (nationalpark lite utanför LV), Hoover Dam (gränsen mellan Arizona och Nevada), Statosphere Tower (utsikt över hela staden) och såklart gå längs med The Strip (huvudgatan i LV)
    – Death Valley: Badwater Basin, Devil’s Golf Course, Zabriskie Point, Artists Drive (fina berg som är färgade gröna, röda och blå av mineraler) och sist men inte minst Darwin Falls! (Ett vattenfall i öknen japp, det är ca 1,5km att gå till det från parkeringsplatsen men pga naturen är det totally worth it! Så fint!)
    – Grand Canyon är definitivt värt ett besök!

    Det var en del tips :D Jag har lagt upp en del bilder från vår resa på bloggen under kategorin “Resor” och sen har jag också gjort en film som kan hittas här: https://vimeo.com/93980962 :)

      1. Glömde såklart en massa ställen när det ändå är 2 år sen jag var där, men Sequoia National Park måste du definitivt besöka! :) Fråga gärna ifall du vill veta mer så kan jag berätta! :D Vi hade ju en lite annan rutt än vad du har tänkt dig, men i det stora hela verkar det vara samma ställen som jag varit till!

        1. Härligt Jarina, tack! Jag är rätt säker på att jag kommer att behöva fråga en del grejer av dig senare, kan fast maila dig i så fall eller skicka nåt meddelande via Facebook! :)

          1. Jo gör det! :)
            Måste ännu säga (haha, sista gången nu) att det lönar sig att ta bil under hela resa för busstrafiken och hela kollektivtrafiken är ganska dålig i USA, med tanke på att alla faktiskt äger en bil. Och med bil kommer man fram till dom ställena man vill utan att följa busstidtabeller.
            Sen måste jag ännu tipsa om Super 8 -hotellen! Vi bokade alltid hotell efter hand under resan och oftast sov vi på Super 8 eftersom dom är billiga och finns överallt :)
            Vi fortsätter på Facebook eller mejlen, annars kommer jag skriva allt för mycket här :D

            1. Min sambo reste till LV, LA och SF för några år sedan, och då åkte de buss mellan LV och LA, så den möjligheten finns. Men i övrigt har jag hört och läst precis det att kollektivtrafiken är rätt dålig i USA. Måste nog ta och fundera vidare, men tack igen för alla tipsen! Återkommer via fb/mailen! ;)

  2. Ååh va kul! Vi kommer ju att kör ca 10 dagar från Los Angeles efter att vår 3 veckors tur me TrekAmerica e över. Har tänkt besöka Death Valley, Las Vegas och Grand Canyon åtminstone, sen har jag nog några andra fina ställen ja sku vill hinn se, tex Monument Valley, Zion np, Bryce Canyon np, Arches np.. Men beror helt på hur vi hinner, vill och orkar. Vi har tänkt boka boende vartefter, så på de vise e man ju int beroende av att behöva hålla en viss tidsplan :) visserligen far e ju över Kaliforniens gränser, men antar kanske ni gör samma å om ni vill ti tex GC? Hur länge ska ni va?

    1. Vi ha kolla att e sku va billigast att flyg till Las Vegas, så vi hadd tänkt att vi sku start därifrån å sen vidare till LA å San Francisco! Men vi e lite tudela om man sku bord ta bil redan från Las Vegas (å på så vis far själv ut till Death Valley me bil) eller far me buss från Las Vegas till Los Angeles å hyr bil först i LA. Ja sku nästan va mer intressera av att si Yosemite iställe för Zion å Monument Valley, men då blir rutten å lite svårare att planer. Vi kmr å att bok boende vartefter, men som ja försto på hon vi Kilroy så finns e få hostell i just dom här städerna (hotell å motell mer vanligt = dyrare). Men vi reser ju lite off season när vi e där i september, så bord de int va så stort problem så läng man bara hittar nåt hostell nära centruum (har man bil kan man ju förstås bo lite längre från centrum). :) fyra veckor kmr vi att va bort, men bara två första veckorna spenderar vi på västkusten, sen sticker vi vidare nån annanstans! Mera om det senare ;)

  3. Jaa Grand Canyon är SÅ coolt, verkligen! Och jag tyckte Monument Valley var häftigt att åka på tur och hika lite med indianerna, bli fångad av ett plötsligt skyfall och kläderna som sedan torkade på 1 minut + att sova under bar himmel :)

    Vilken fin resa ni kommer få! Är det med pojkvännen alltså?

    1. Det är så “synd” att det finns så himla mycket att se där på västkusten, man skulle ju behöva ha flera veckors tid på sig att bara resa runt och se alla nationalparker och naturunder :) inför den här resan blir vi tvungna att researcha en hel del och jämföra vilka ställen man helst vill se.. I-landsproblem, eller hur? ;) jepp, det blir jag och T!

  4. Yosemite, Death Valley och Grand Canyon är absolut så häftigt som alla säger att det är! Vi sov en natt på ett hotell i Mammoth Lake, men vi ångrar nu efteråt att inte vi sov en extra natt i Yosemite för att hinn se ännu mera än vad vi gjord när vi bara körd genom och stanna på några ställen. Nu vet jag ju inte hur bussen kör, men e nog bekvämt med egen bil så man får stanna och ta foton till exempel var man vill. Hoover Dam till exempel tyckte jag inte var värt besöket. Och Universal studios i LA var över förväntan, så om man har tid tycker jag man kan lägg en dag på det! He va he jag kommer på spontant! Vad roligt att ha en spännande resa att se framemot!! :)

    1. Ååh nej, nu fick du mig att börja fundera om, då vi tidigare ikväll bestämd att vi skippar Yosemite :D alltså dehär e så svårt! Alltför mycke att se på ett och samma ställe ^^

Let's talk! I will answer your comment here below :)

