FAZER CAFÉ BRUNSSI

Fazer Café brunch in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Söndagsbrunch vid Fazer Café i Åbo

Idag vaknade jag och hade ett sånt otroligt sug efter söndagsbrunch! Men eftersom min bättre hälft tyckte annat, så stannade vi istället hemma och fixa egen frukost. Mitt brunch begär påminde mig dock att jag ännu inte har publicerat blogginlägget från vårt brunchbesök vid Fazer Café här i Åbo. Så fastän det inte blev någon brunch den här helgen, så kan vi blicka tillbaka några veckor istället – söndagen innan julafton hade jag nämligen bokat in en brunch tillsammans med min sambo. Ni som har följt med här ett tag vet att jag är på jakt efter Åbos bästa brunchställe och hittills har jag hunnit testa Aula Cafés söndagsbrunch, Samppalinnas lördags-/söndagsbrunch samt Kolmas Linjas lördagsbrunch.

Fazer Café finns beläget i centrum av Åbo, så det är enkelt att ta sig dit med till exempel stadsbussarna. På lördagar serverar de brunch mellan klockan 9-15 och på söndagar mellan 10-15. De långa brunchtiderna tycker jag är ett stort plus – gillar man att sova länge under helgerna så hinner man ändå passa in en sen brunch. Priset är kanske av det dyrare slaget, då det kostar 19,90 euro per person, men Fazer Café hör överlag inte till ett av de billigare caféalternativen här i Åbo. Med tanke på priset hade jag förväntat mig ett större utbud av maträtter, men där fanns i alla fall en blandning av både kallt och varmt. Ett extra stort plus får de för den gudomligt goda räkröran och kakorna som vi åt till efterrätt! Är det något som Fazer Café är bra på, så är det kakor! Jag kan erkänna att jag hämtade åtminstone två, om inte tre, kakbitar innan vi gick därifrån – mums! Fastän utbudet är mindre än jag själv brukar föredra, så tycker jag ändå att Fazer Café är ett fint brunchalternativ. Jag älskar miljön och det faktum att man kan sitta och titta ut över Åbo centrum samtidigt som man brunchar tillsammans med vännerna. Om man mot förmodan inte är sugen på brunch, så finns det ju också en hel del annat att välja mellan, så där finns nog något för alla.

Fazer Café, Auragatan 10, 20100 Åbo
Brunch lördagar 9:00-15:00
Brunch söndagar 10:00-15:00

Fazer Café brunch in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Sunday brunch at Fazer Café in Åbo

Today I woke up with such a craving for Sunday brunch! But since my better half didn’t agree, we just stayed home instead and made our own breakfast. My brunch cravings reminded me though that I still haven’t published the blogpost about our visit to Fazer Cafés brunch here i Turku. So, even though I didn’t get to go for brunch this weekend, we can look back a few weeks instead – on Sunday before Christmas Eve I had scheduled a brunch together with T. You, who have followed me for some while already, know that I have been looking for the best brunch place in Turku, and this far I have tested Aula Cafés Sunday brunch, Samppalinnas Saturday/Sunday brunch and Kolmas Linjas Saturday brunch.

Fazer Café is situated in central of Turku, so it’s easy to get there by bus. They serve brunch on Saturdays between 9-15 and on Sundays between 10-15. To me, the long brunch hours are a big plus – if you like sleeping in during the weekends, you still make it for a late brunch. The price is maybe on the more expensive side, since it costs 19,90 euro per person, but Fazer Café is normally also a more expensive café alternative here in Turku. Considering the price, I had also expected a bigger selection of food – but at least there was both warm and cold dishes to choose from. They get an extra big plus for the heavenly shrimp mixture and the cakes we had for dessert! If there’s something that Fazer Café is good at, it’s definitely cakes! I can admit that I got at least two, if not three, pieces of cake before we left – jummy! So, even though the selection was way smaller than I normally prefer, I still think that Fazer Café is a nice brunch alternative. I love the surroundings and the fact that you can sit down and have a look at Turku central at same time as you’re brunching with your friends. If you’re not craving for brunch specifically, there’s also a lot of other things to choose from – so there’s definitely something for everbody.

Fazer Café, Aurakatu 10, 20100 Turku
Brunch Saturdays 9:00-15:00
Brunch Sundays 10:00-15:00

Fazer Café brunch in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

