TURKU DESIGN FESTIVAL

Turku Design Festival in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Turku Design Festival

Första veckan i maj ordnades Turku Design Festival här i Åbo, och fastän jag inte brukar vara speciellt aktiv med att delta i deras olika programpunkter så besökte jag i alla fall Uuden Muotoilun Kevätmarket och Street Food Carnival. Designmarkanderna som Uuden Muotoilun Yhdistys ordnar varje år deltar jag i så gott som varje gång – jag tröttnar helt enkelt aldrig på att gå omkring och se på vackra handgjorda produkter.  Två par örhängen köpte jag med mig från marknaden, så dem kan jag visa er i ett senare inlägg.

Street Food Carnival

Street Food Carnival besökte jag för första gången förra året, och det var då ett nytt koncept för mig. För er som inte är bekanta med det här, så kan jag kort berätta att det är ett matevenemang där omkring 10 olika försäljare/matvagnar samlas vid Birkkala innergård och besökarna kan välja mellan olika typer av maträtter. Det är lite festivalkänsla över evenemanget, då det oftast är någon som uppträder på plats och maten som säljs skulle lätt platsa som festivalmat. I år visade sig vädret dessutom från sin bästa sida, så det var en alldeles perfekt dag!

Turku Design Festival in Turku, Finland. | qandvictoria.wordpress.com

Turku Design Festival

During the first week of May, Turku Design Festival was organized here in Turku. Even though I’m not especially active participating in the festival program, I at least visited the Uuden Muotoilun Kevätmarket and Street Food Carnival. I pretty much alwats visit the designmarkets which Uuden Muotoilun Yhdistys organize every year – I just can’t seem to get enough of looking at beautiful handmade products. I bought two pairs of earings, so those I could show you later.

Street Food Carnival

Street Food Carnival I visited for the first time last year, and then it was a completely new concept for me. For you who aren’t familiar with this, I can tell you that it is a food event where about 10 different food wagons gather at Birkkala inner yard and the visitors can choose between different dishes. There’s quite a fesival feel about this event, since there’s usually someone performing next to the food wagons and the food could easily work at a festival. This year, the weather also was perfect, so it was a really great day!


Follow my blog on facebook // bloglovin’ // blogit.fi

Let's talk! I will answer your comment here below :)

